وستفیلد (Westfield) یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های فروشگاهی در استرالیا، به‌تازگی از فناوری‌هایهوش مصنوعی و تشخیص چهره برای هدفمندتر کردن تبلیغات بیلبوردهای دیجیتال استفاده کرده است. فعالیت و حالات خریدارانی که به آن مجموعه می‌روند، با دقت زیاد ازطریق بیلبوردهای دیجیتالی تبلیغات، مورد مطالعه قرار می‌گیرد و ضبط می‌شود. 

دوربین‌هایی که به‌صورت مخفی در بیلبوردهای وستفیلد جانمایی شده‌اند، نه‌تنها سن و جنسیت افراد، بلکه حالات روحی آن‌ها را نیز تشخیص می‌دهند. درنتیجه،‌ تبلیغاتی مناسب با مجموع آن داده‌ها، به خریداران ارائه می‌شود. همه‌ی این موارد، با استفاده از فناوری تشخیص چهره صورت می‌گیرد.

شبکه‌ی بیلبوردهای مورد استفاده در فروشگاه وستفیلد، با نام Smartscreen شناخته می‌شود که اولین‌بار توسط یک شرکت فرانسوی به‌نام Quividi در سال ۲۰۱۵ توسعه داده شد. دوربین‌های اختصاصی آن شرکت، تصاویری تقریبا تار را از خریداران ضبط می‌کنند و تحلیل‌هایی ایستا روی آن‌ها انجام می‌دهند تا ترکیب سن و جنسیت آن‌ها را متوجه شوند. به‌محض اینکه حواس افراد به بیلیوردها جمع شود، دکمه‌ی ضبط حالات فعال شده و واکنش‌های آن‌ها، با تبلیغ‌دهنده‌های اصلی به اشتراک گذاشته می‌شود.

شرکت فرانسوی ادعا می‌کند که بیلبوردهایش توانایی تشخیص جنسیت مشتریان فروشگاه را تا دقت ۹۰ درصد دارد. به‌علاوه، ۵ نوع دسته‌بندی حالت روحی از بسیار خوشحال تا بسیار ناراحت نیز توسط بیلبوردها تشخیص داده می‌شود. سن خریداران مجموعه‌ی فروشگاهی نیز، با بازه‌ی دقتی ۵ ساله قابل تخمین است.

حالت روحی مردم و خریداران، فاکتوری مهم برای تبلیغ‌دهنده‌ها محسوب می‌شود. این فاکتور، تمایل خریداران را به یک برند خاص نشان می‌دهد و همچنین، احساس آن‌ها را در فروشگاه‌های مختلف و در ساعات مشخص روز، روشن می‌سازد. احساسات برخلاف سن و جنسیت به‌آسانی تشخیص داده نمی‌شوند و در این بخش، با دقت ۸۰ درصدی روبه‌رو هستیم.

وستفیلد / Westfield

درحال‌حاضر، بیش از ۱۶۰۰ بیلیبورد در فروشگاه‌های وستفیلد در نیوزیلند و استرالیا نصب شده‌اند. شرکت مادر وستفیلد در استرالیا، Scentre Group نام دارد که ادعا می‌کند تمامی اطلاعات جمع‌آوری‌شده از سیستم فوق، ناشناس هستند و آن‌ها از فناوری شناسایی چهره (Facial Detection) و نه تشخیص چهره (Facial Recognition) استفاده می‌کنند.

درحال‌حاضر، تنها اطلاعات کلی افراد همچون سن و جنس تشخیص داده می‌شود

توضیح شرکت مذکور به این معنا است که فناوری آن‌ها، برای جمع‌آوری اطلاعات کلی چهره‌ها همچون سن و جنسیت استفاده می‌شود و خود فرد را برای تطبیق دادن با دیتابیسی از تصاویر چهره‌ها، اسکن نمی‌کند. البته، سخنگوی آن شرکت درباره‌ی اینکه وستفیلد در آینده از تشخیص چهره هم استفاده خواهد کرد یا خیر، اظهارنظری نداشت.

شرکت‌های خرده‌فروشی، برای جلب نظر مشتریان بیش‌ازپیش از فناوری‌های شناسایی و تشخیص چهره استفاده می‌کنند. به‌همین دلیل، مجموعه‌ی مشتریان شرکت فرانسوی از Telstra، 7-Eleven، Coca-Cola، oOh Media تا بانک HSBC را شامل می‌شود.

تری هارتمن، معاون ارشد شرکت Cognitec Aisa Pacific اعتقاد دارد استفاده فناوری شناسایی چهره، هیچ تفاوتی با فعالیت فیسبوک مبنی بر سوءاستفاده از سابقه‌ی جستجوی کاربران برای نمایش تبلیغات هدف‌مند ندارد. شرکت او، فناوری‌های تشخیص چهره‌ی پیش‌گام توسعه می‌دهد که به سازمان‌های دولتی و تجاری سرتاسر جهان عرضه می‌شوند. هارتمن درباره‌ی فناوری مذکور می‌گوید:

شما، شخصیت فرد مورد نظر را شناسایی نمی‌کنید، بلکه تنها خصوصیات فرد شناسایی می‌شوند. چنین روندی‌، تفاوتی با فعالیت فیسبوک ندارد که تبلیغات پاپ‌آپ مورد علاقه‌ی کاربران نمایش می‌دهد. مثال دیگر، شبکه‌های اجتماعی هستند که کاربران هدف تبلیغ را براساس عادات کلیک یا خرید کردن، گلچین می‌کنند.



مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

الاسین علیرضا آهنی مبل تختخواب شو آرین افشار دنیای رایانه سوال و تمرین دبستان خبرگزاری حیات پاک f 15 نوبرانه