روز به روز به تعداد کاربرانی که از طریق گوگل نیازهایشان را جست و جو می کنند، اضافه میشود. بر اساس آمارگرفتن رسمی سایت گوگل روزانه چیزی حدود 3.5 میلیارد سرچ در گوگل سپریدن میشود. حال که آسان میتوانیم درک نماییم که چرا بیل گیتس میگوید که "اگر سوداگری شما در اینترنت حضور ندارد، به زودی از صحنۀ روزگار حذف خواهید شد."
پس کاربران (مشتریان بالقوۀ شما) به گوگل اعتماد زیادی دارند. حالا پروانه دهید پیوستگی این بحث را با یک مثال برایتان پیش ببرم؛
تصور کنید شما یک فروشگاه موبایل هستید و یک وبسیات هم برای خرید و فروش موبایل دارید. بر بنیاد ابزارهای "اندازهگیری تعداد جستجوی واژه ها کلیدی گوگل" خرید اینترنتی موبایل یا عبارات مثل آن چیزی نزدیک 8000 سرچ در ماه دارد.
این آمارگرفتن عالی است؛ یعنی ماهانه 8000 نفر منظور خرید موبایل دارند و در اینترنت به پیگیری جایی برای خرید موبایل میگردند. حتما شما هم برایتان بارها قبل آمده است که چیزی را در گوگل سرچ کنید و همانطور که خودتان هم به تجربه دیدهاید، بیش از 80% کاربران در همان صفحۀ نخست نتایج جسجو پاسخ خود را پیدا میکنند. خیلی کم پیش میآید که کسی در صفحات دوم و سوم به پیگیری جواب باشد.
حالا اگر سایت شما در صفحات سوم، چهارم (وبالاتر) نتایج جستجو باشد، به ندرت کسی میتواند شما را پیدا کند. در حقیقت شما 8000 مشتری نهفته که مستقیما به دنبال شما بودهاند را از دست دادهاید.
سئو وب چیست ؟سئو فرآیندی است که به گوگل کمک میکند لغایت سایت شما را شناسایی کرده، گویه کار و جنبش شما را بفهمد و بر بنیاد واژه ها کلیدی مرتبط مثلا همین خرید موبایل سایت شما را در صدر نتایج جستجو پرتو دهد. در درستی سئو به افزایش بازدید سایت شما کمک ویژهای میکند.
البته اینجا لازم است که به نکتهای اشاره کنم. صحیح است که گوگل یک موتور جستجو است و واژۀ موتور هیچ ویژگی انسانی را به یاد کس نمیآورد. ولی گوگل آنقدرها هم موتور نیست. یعنی آدمها نمیگذارند که موتور باشد و بر بنیاد فاکتورهای صرفا مکانیکی و ماشینی سایتها را رتبه بندی کند. موتور جستجوی گوگل علاوهبر رباتهای خودش به رفتار کاربران نیز پروا ویژهای دارد که در ادامۀ این نوشتار به آن هم خواهیم پرداخت.
انواع تکنیکهای سئو و توصیههای لازم!
بد نیست که بدانید متخصصان، تکنیکهای سئو را در سه گروه مختلف دستهبندی کردهاند. این گروهها عبارتند از: سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه خاکستری.
سئوی کلاه سفید: ما واقعاً خیلی خوبیم!
منظور از سئوی کلاه سفید تکنیکهایی است که بر پای بست، قوانین تعیین شده توسط موتورهای جستجو سپریدن شده و مایه میشوند رتبۀ سایت بهطور طبیعی در صفحه نتایج گوگل ترفیع پیدا کند. فرایند سئوی کله سفید که بهترین و مناسبترین روش سئو است، یک شبه سپریدن نمیشود و نیاز دارد که مدت موعد مشخصی ادامه و دائما روی سایت خود کار کنید، ولی در برابر به اصطلاح یک عمر راحتید، گوگل به شما اعتماد میکند و به این راحتی جایگاه شما را به وبسیات دیگری نمیدهد.
راستی اگر به جای سئوی کلاه سفید، سئوی اخلاقی را هم شنیدید تعجب نکنید؛ از بس که این شیوه بر اساس اخلاق و راستی-راستگویی و درستی است به آن سئوی اخلاقی نیز میگویند.
سئوی کلاه سیاه: ما خودنمایی میکنیم که خیلی خوبیم!
در مقابل سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه قرار دارد. یعنی چه؟ یعنی وارونه سئوی کلاه سفید، در سئوی کلاه سیاه کوشش بر فریب موتور جستجو و بعید زدن قوانین آن است.
این روش سئو برعکس طریق پیشین خیلی زودتر نتیجه میدهد؛ ولی تاثیر آن همیشگی نیست و گوگل هم بیکار ننشسته که فریبش بدهید! گوگل مدام در حال آپدیت و ارائه الگوریتمهای جدید است و دیر یا زود میتواند دست شما را بخواند. مثلاً همین چند سنه پیش عدهای با تشکیل لینکهای اسپم و به دردنخور در صفحات گوناگون به رتبههای احسان در گوگل رسیده بودند، ولی گوگل با ارائۀ الگوریتم پنگوئن این وبسایتها را جریمه کرد و جایگاهی را که از روشهای باطل به دست آورده بودند از آنها پس گرفت.
پس احتمالاً چند روزی جایگاه اول گوگل را کسب کنید، اما شدنی است به همان زودی هم لو بروید و از صحنۀ وب محو شوید. به قول شاعر: ترسم که به کعبه (رتبه نخست گوگل) نرسی ای اعرابی (وبمستر) کاین ره که تو میروی به تُرکستان (نتایج واپسین،انجام گوگل) است.
سئوی کلاه خاکستری: ما خوبیم! ولی نه همیشه.
سئوی کلاه خاکستری به تکنیکهایی گفته میشود که با قوانین موتور جستجوی گوگل مغایرند، اما طوری اجرا میشوند که گوگل متوجه نشوند و نتواند سایتمان را جریمه کند. به بیان سایر سئوی کلاه خاکستری مثل سئوی کلاه سیاه است، اما نسبت به آن ریسک کمتری دارد.
مثلاً برخی مواقع سئوکاران کلاه خاکستری شمار زیادی صفحۀ جعلی در شبکههای اجتماعی گوناگون (توئیتر، اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین، گوگل پلاس و .) ایجاد میکنند و از این صفحات به سایت خودشان لینک میدهند. خب گوگل هم اینک نمیتواند تشخیص دهد که تمام این صفحات متعلق به خویش شما هستند، پس میتوانید فیدبک نکوداشتن از آنها بگیرید. ولی دور هم نیست که تا چند وقت دیگر این سر هم بر ملا شود و دچار جریمۀ گوگل شوید!
توصیه من این است که لغایت وقتی در زمینۀ سئو حرفهای نشدهاید و با ساختار گوگل و طرز کار الگوریتمهای آن آشنایی کاملی ندارید، از این روش استفاده نکنید. چون برخی مواقع یک اشتباه کوچک میتواند سایت شما را در معرض خطر جدی پیمان دهد و به آن گزند بزند.
گوگل چگونه محتوای بی کیفیت را تشخیص میدهد؟حتما بخوانید: گوگل چگونه محتوای بی کیفیت را تشخیص میدهد؟
آیا سئو گونه ها مختلفی دارد؟
خب استجابت ساده است؛ بله. سئو 2 نوع گوناگون دارد که به آنها سئو یا بهینهسازی درونی (On-Page SEO) و سئو یا بهینهسازی بیگانه (Off-Page SEO) میگوییم.
سئوی درونی سایت چیست؟
منظور از سئوی داخلی، بهینهسازی صفحات درونی سایت برای موتورهای جستجو، با قصد رسیدن به جایگاه بالا در گوگل و افزایش ترافیک سایت است. با سئوی داخلی، موتورهای جستجو به راحتی سایت شما را پیدا کرده و میخوانند، جستار آن را درک میکنند و اگر استاندارهای لازم را داشته باشد، آن را به عنوان یک سایت مفید برای کاربران میشناسند.
خب، برای انجام سئوی داخلی سایت دقیقاً باید چهکار کنیم؟ نظر من این است که از چک لیست جادویی سئوی درونی استفاده کنید!
چکلیست سئوی داخلی سایت
مراحلی که در این چک لیست خواهید دید، جدیدترین نکات سئو هستند که لغایت امسال (یعنی سنه 2018) منتشر شدهاند. همگی این مطالب از تجربیات شخصی ما در نوین و سایتهای معتبر بیگانه جمعآوری شدهاند و بی گمان به شغل شما میآیند؛ بعد با گمان آسان از آنها استفاده کنید.
بهینه کردن آدرس (URL) تمام صفحات سایت
یکی از بخشهایی که گوگل به آن توجه میکند، آدرس صفحات گوناگون سایت است. تجربه پرتو داده است که هر چقدر که این آدرس کوتاهتر، خواناتر و با سوژه محتوای شما مرتبط باشد، کارایی بهتری روی سئو دارد. برای اینکه تمام نکات مربط به URL سایت را بدانید، مقالۀ «نکات مهم برای بهینه سازی URL سایت» را که توسط همکار قدیمی ما، رامین محمودی عزیز نوشته شده را بخوانید.
تحقیق واژه ها کلیدی (Keyword Research)
تحقیق واژه ها کلیدی یعنی اینکه رسیدگی کنیم و ببینیم مخاطبان قصد ما در اینترنت به پیگیری چه چیزهایی هستند و برای رسیدن به آنها چه کلماتی را جستجو میکنند. شما میتوانید با توجه به این واژه ها محتوای سایت خود را فرآوری کنید یا آنها را درمان ببخشید. اگر تحقیق کلمات را به واقعیت انجام دهید، هم مخاطبانتان را بهتر میشناسید و هم میتوانید وضعیت سئوی سایتتان را بهتر کنید.
توجه: تحقیق کلمات کلیدی به منظور جذب بازدیدکننده برای سایت اتمام نمیشود، بلکه هدف از آن، جذب آن دسته بازدیدکنندگانی است که محتوای سایت شما برایشان سودمند بوده و دقیقاً به تعقیب درونمایه یا فرآورده شما هستند.
ما در نوین یک مقالۀ خوب در مورد تحقیق واژه ها کلیدی داریم و صفر الی صد این جستار را آنجا روشنگری دادهایم. توصیه میکنم حد این مقاله را بخوانید.
بهینه سازی عنوان سئو یا Meta title
عنوان سئو چیست؟ عنوان سئو همان عبارتی است که در صفحۀ نتایج گوگل نمایش داده میشود. همیشه کوشش کنید عنوان سئوی مطالبتان را جذاب بنویسید و نکات ذیل را در آنها رعایت کنید.
تا جای امکان سعی کنید کلمۀ کلیدی قصد را در ابتدای عنوان سئوی صفحه قرار دهید و سپس به آن صفت و جزئیات دیگری (مثل راهنما، بررسی، 2018، برترین) اضافه کنید.
تعداد واژه ها عنوان کمتر از 55 کاراکتر باشد.
عنوان مطلب یا عنوان سئو را بی گمان داخل تگ <H1> قرار دهید. (برخی سیستمهای مدیریت درونمایه مثل وردپرس به طور اتوماتیک این پیشه را انجام میدهند، اما اگر CMS شما نوع دیگریست کدها را کران چک کنید.)
زیرتیترهایی غیر از عنوان اصلی را داخل تگ <H2> قرار دهید و کوشش کنید از واژه ها کلیدی منظور در آنها بهرهگیری کنید.
رعایت ساختار در نوشتار متن (بهینهسازی H1، H2 و H3)
هنگام تولید درونمایه برای وبلاگ همیشه کوشش کنید که ساختار را در نوشتههایتان رعایت کنید. برای رعایت ساختار عنوان را با سرنویس1 (H1)، تیترهای اصلی را با سرنویس2 (H2) و پایین شاخههای آنها را با H3، H4 و. مشخص کنید. این شغل هم گوگل را برای خواستن مطلبتان بهتر راهنمایی میکند و هم کاربران را. به تصویر زیر نگاه کنید، همانطور که میبینید عنوان یا سوژه اصلی صفحه که در اینجا آبنباتفروشی است با تگ <H1>، زیر شاخههای آبنباتفروشی که به دو دستۀ آبنبات شکلاتی و میوهای دسته شدهاند در تگ <H2> و زیر شاخههای آنها نیز در تگ <H3> پیمان گرفتهاند. شما هم با توجه به سوژه و بخشبندیهای متنتان باید ساختاری متناسب را ایجاد کنید و عنوانهای هر بخش را با تگهای <H> متمایز کنید.
بهینهسازی انکرتکستها
منظور از انکر تکست همان عنوان لینک است که در همین جمله هم با لینک آبی مشخص شده است (با کلیک روی لینک آبی به صفحۀ انکرتکست چیست هدایت میشوید). حال که چطور باید انکر تکستها را بهینه کنیم؟
از واژه ها کلیدی در انکرتکستها استفاده کنید.
انکر تکست باید مرتبط با سوژه صفحۀ لینک شده باشد.
برای انکر تکستها راهبرد داشته باشید. برای آشنایی کامل با راهبرد و نحوۀ بهینهسازی انکر تکستها مقالۀ «چگونه انکر تکست (متن لینک) را بهینه سازی کنیم؟» را بخوانید.
درباره این سایت